Daniëls nam deel aan belangrijke internationale tentoonstellingen als Westkunst Heute (Keulen, 1981), Zeitgeist (Berlijn, 1982) en Documenta 7 (Kassel, 1982). Temidden van de oververhitte kunstmarkt van begin jaren tachtig nam René Daniëls een unieke positie in. Hij wist het plezier in de schilderkunst te combineren met kritische, poëtische en humoristische zinspelingen op de kunstwereld en het kunstenaarschap.
Van den Boogerd bespreekt het werk van Daniëls aan de hand van herinneringen en briefwisselingen uit de tijd dat hij zelf student van Daniëls was en twee weken bij de kunstenaar in New York verbleef, toen Daniëls in 1984 zijn eerste expositie bij Metro Pictures voorbereidde.
Op 25 januari ontving René Daniëls de oeuvre prijs van het Fonds BKVB, klik hier om het juryrapport te lezen.
Dominic van den Boogerd (1959) is directeur van De Ateliers in Amsterdam (1995 – heden), gastdocent aan de Fachhochschule für Kunst und Gestaltung, Bern en het Institute of Technology / Fine Arts, Dublin. Van den Boogerd is sinds 1983 actief als kunstcriticus met publicaties in ondermeer HP/De Tijd, Metropolis M, Parkett, Frieze, De Witte Raaf, Stedelijk Museum Bulletin en Art Papers. Van 1993 tot 1995 was hij eindredacteur van Metropolis M. Hij is co-auteur van Marlene Dumas in de Phaidon Contemporary Artists Series (1999).