Zij gaat in op het belang van de begrippen “zichtbaarheid” en “onzichtbaarheid” in Wall’s werk. In zijn eerste cibachromes stond “onzichtbaarheid” gelijk aan “ideologische mystificatie” die Wall probeerde te demystificeren door dingen zichtbaar te maken. Vanaf de jaren ‘90 verandert zijn houding tegenover deze tegenpolen en lijken de onderwerpen van zijn fotografisch werk zich eerder van ons af te wenden dan aan ons te openbaren.
In haar lezing bespreekt Silverman de esthetische, filosofische en politieke implicaties van deze veranderde houding, waarbij zij een gedetailleerde interpretatie geeft van het uit 2001 stammende werk After “Invisible Man” by Ralph Ellison, the Preface.
Kaja Silverman is Class of 1940 Professor of Rhetoric and Film Studies aan de Universiteit van Californië, Berkeley. Silverman (Ph.D) studeerde aan de Brown Universiteit en de Universiteit van Santa Barbara, Californië. Ze heeft diverse beurzen en stipendia ontvangen, waaronder de Humanities Research Fellowship (2005), de Clark Art Institute Fellowship (2003), en de President’s Research Grant van de Universiteit van Californië, Berkeley (1982 & 1993). Silverman is redacteur van het Journal for the Psychoanalysis of Culture and Society, Discourse, Differences, Studies in Gender and Sexuality en van October. Recente publicaties van haar hand zijn Flesh of My Flesh (uitgegeven door Stanford University Press, New York 2008), James Coleman, (ed. Susanne Gaensheimer, HatjeCantz, München 2002), World Spectators (Stanford University Press, New York 2000). Momenteel werkt ze aan The Miracle of Analogy. Silverman is lid van de Film Committee of the Association for the Psychoanalysis of Culture and Society en de The Humanities Institute, State University van New York, Stony Brook.
De lezing van Kaja Silverman is georganiseerd in samenwerking met de lezingenserie ‘Now is the Time: Art & Theory in the 21st Century’. Voor meer informatie over Kaja Silvermans participatie in ‘Now is the Time’, zie de website www.nowisthetime.nl.