Witte de With Center for Contemporary Art en De Appel arts centre bieden in twee reeksen in het voor- en najaar van 2013 een zesdelige spoedcursus hedendaagse kunst aan. De cursus vindt telkens plaats van 19.00 tot 21.00 uur. De najaarscursus vindt plaats in het auditorium van Witte de With, op de 1e verdieping, en start op 18 september. De voertaal is Nederlands, met uitzondering van Les 2 (Engels).
Je wilt meer weten over kunst van nu, maar weet niet waar je moet beginnen? Je wilt graag weten wat een performance nu precies is, of schoonheid nog relevant is in de kunst of waarom Chinese kunstenaars zo populair zijn? Schrijf je in voor de zesdelige thematische cursus die Witte de With Center for Contemporary Art en de Appel arts centre samen organiseren. Deze spoedcursus biedt heldere informatie en duiding over actuele tendensen in de hedendaagse kunst. De avonden worden gepresenteerd door deskundigen die zelf actief zijn in de kunstwereld. Voor deze cursus is geen voorkennis vereist. KUNST NU is er voor iedereen die buitensporig nieuwsgierig is en wil weten wat er momenteel in de beeldende kunst speelt.
LES 1. WAT IS CONCEPTUELE KUNST?
Datum: 18 september 2013
Spreker: Alex de Vries (voertaal: Nederlands)
We starten de cursus met een vraag van formaat: wat is conceptuele kunst? Tot op heden blijft deze revolutie in de beeldende kunst, die het licht zag in de jaren ’60 van de vorige eeuw, kunstenaars beïnvloeden. Maar wat bedoelen we als we zeggen dat een kunstwerk conceptueel is? Wat is een concept?
LES 2. CHINESE KUNST VANDAAG/WHAT IS IT ABOUT CHINA?
Datum: 2 oktober 2013
Spreker: Defne Ayas (voertaal: Engels)
De laatste jaren is China is niet alleen in economisch en politiek opzicht een grootmacht geworden, ook in de kunstwereld doet het land zich gelden. Wie zijn de belangrijkste Chinese kunstenaars? Hoe anders is Chinese kunst in vergelijking met bijvoorbeeld Europese? En wat maakt kunst uit China op dit moment zo populair?
LES 3. KAN FOTOGRAFIE KUNST ZIJN?
Datum: 16 oktober 2013
Spreker: Marcel Feil/Kim Knoppers (voertaal: Nederlands)
Sinds haar uitvinding in de 19de eeuw bekleedt de fotografie een bijzondere positie ergens tussen de media en de schone kunsten. De fotograaf werd door velen eerder beschouwd als een ambachtsman dan als een kunstenaar. Sinds de intrede van de zogenaamde conceptuele fotografie – van bijvoorbeeld Bernd en Hilla Becher – heeft zij echter definitief haar plaats verworven in de hedendaagse kunst. Maar wat onderscheidt een reclamefoto en een documentaire foto nu eigenlijk van een ‘kunstfoto’ ?
LES 4. WAT IS PERFORMANCE KUNST?
Datum: 23 oktober 2013
Spreker: Eva Wittocx (voertaal: Engels en Nederlands)
Een groot aantal kunstenaars heeft sinds de tweede helft van de 20ste eeuw het maken van schilderijen of sculpturen ingeruild voor een minder vertrouwd medium: de performance, een live actie of handeling. Body art kunstenaars in de jaren zeventig zagen een performance vaak als een eenmalig moment, een vorm van anti-toneel uitgevoerd door de kunstenaar zelf. Kunstenaars van nu daarentegen gebruiken vaak scenario’s en acteurs en maken voorstellingen. Waar komt performance vandaan en waarin verschilt ze van het traditionele theater ?
LES 5. WAT IS HET DAMIEN HIRST-EFFECT?
Datum: 13 november 2013
Spreker: Edo Dijksterhuis (voertaal: Nederlands)
De naam Damien Hirst verwijst in de kunstwereld naar veel meer dan alleen de Britse kunstenaar. Hij was immers de ‘curator’ die met de tentoonstelling Freeze in 1988 de Young British Artists in het brandpunt van de publieke belangstelling plaatste. Toen Hirst in 2008 zijn nieuwe werk rechtstreeks op een veiling aanbod, deed dit een schokgolf door de kunstwereld gaan. Zijn werk en vooral de verkoop ervan hebben de kunstmarkt ingrijpend veranderd. Welke impact heeft Hirst nu echt gehad en hoe lang blijft zijn invloed nog duren?
LES 6. SCHILDERKUNST VANDAAG
Datum: 4 december 2013
Spreker: Berend Strik (voertaal: Nederlands)
Vaak denken we bij kunst meteen aan schilderkunst. Het werk van grote meesters als Van Eyck of Caravaggio blijft tot de verbeelding spreken en maakt nog steeds indruk. Maar welke schilders schrijven vandaag de geschiedenis van morgen? Waarom blijven schilderijen het in de kunstmarkt onverminderd goed doen ? Zullen nieuwe media er uiteindelijk voor zorgen dat het penseel en canvas voorgoed naar het verdomhoekje worden verdreven?
Hedendaagse kunst wordt dikwijls gezien als een vorm van hogere wiskunde of een complexe puzzel waarbij je je hersenen moet laten kraken tot je de ‘oplossing’ hebt gevonden. Vaak wordt gedacht dat je alleen op basis van gespecialiseerde kennis toegang kunt krijgen tot kunst die nu wordt gemaakt. Zo wordt er vaak gesteld dat je hedendaagse kunst eerst moet ‘begrijpen’ voordat je het kunt waarderen.
Deze spoedcursus gaat uit van het tegendeel; genieten van hedendaagse kunst is voor iedereen weggelegd. Goede en heldere achtergrondinformatie draagt echter zeker bij tot de beleving en waardering van kunst in al haar verschillende facetten..
KUNST NU zorgt ervoor dat je in een mum van tijd en op een aangename manier inzicht krijgt in de voorgeschiedenis en context van de hedendaagse kunst op basis van feiten, voorbeelden, maar ook interessante anekdotes en weetjes. Focus van deze cursus is kunst sinds de jaren zestig tot heden, hier in Europa maar ook in Azië, Afrika en (Latijns) Amerika. De aanpak is niet chronologisch maar thematisch: de cursus gaat uit van concepten en vragen die nu een rol spelen in de hedendaagse kunst– en tentoonstellingpraktijk. Sprekers zijn professionals – critici, museumdirecteuren en tentoonstellingsmakers – die de kunst niet van een afstand beschouwen maar er dag in dag uit mee werken en leven. Zij volgen nieuwe artistieke ontwikkelingen op de voet en maken u deelgenoot van hun inzichten, voorkeuren en insider kennis!