Hoe komt het dat Rotterdam en Vancouver de afgelopen decennia zo gemakkelijk een dialoog over hedendaagse kunst hebben gevoerd? Een gesprek tussen Wil Aballe (directeur, Wil Aballe Art Projects, Vancouver, Canada) en Evann Siebens (fotografie, video-, installatie- en performancekunstenaar, Vancouver, Canada).
De moderniteit van Rotterdam kan de curatoren op één lijn met Vancouver hebben gebracht, een plek die zo ver weg en zo nieuw is. Tevens zijn beide steden belangrijke zeehavens en zowel Canada als Nederland hebben hun basis van kunst gebaseerd op de in Nederland uitgevonden landschapstraditie. Een stijltraditie in de kunst die Canada in staat heeft gesteld om het vasteland die drie en een half tijdzone beslaat weer te geven en te omvatten. Witte de With is belangrijk geweest in het faciliteren van deze dialoog, sinds een vroege tentoonstelling met de kunstenaar Ken Lum zijn beruchte kunstwerk in de openbare ruimte voortbracht, Melly Shum Hates Her Job. Lum werd gedurende twee decennia gevolgd door solotentoonstellingen van andere Vancouver-fotografen en conceptuele kunstenaars, Ian Wallace, Geoffrey Farmer, Brian Jungen, Luis Jacob, Judy Radul en Douglas Coupland. Aballe en Siebens zullen mogelijke elementen bespreken die hebben geleid tot deze culturele uitwisseling, en bespreken hoe deze precedenten een voortdurende dialoog tussen kunst tussen deze twee centra mogelijk maken, tot aan het heden met Siebens' presentatie van nieuw performance-werk in MOVEABLE TYPES bij Witte de With, 7-9 februari 2020.