“The space is not the battlefield any more” , aldus Jorge Pardo in een vroege uitgave van Witte de With [Cahier #2, 1994]. “… The images are finally going to stand in for the space, for the quality, of the object. I do not necessarily think of that as something which is eroding the quality of the work; it is more a condition.”
Pardo geeft hiermee een interessante omschrijving van de overgang van productie naar re-productie die zich binnen de kunstindustrie van de jaren negentig heeft gemanifesteerd. Deze ontwikkeling heeft zich niet beperkt tot de artistieke productie alleen, ook binnen de tentoonstellingspraktijk is de publicatie een integraal onderdeel geworden van de impact, zichtbaarheid en identiteit van tentoonstellingen.
Waar komt de proliferatie van drukwerk vandaan? Hoe verhoudt het drukwerk zich tot de productie van installaties, performances, film, video en het wereldwijd beschikbare Internet? En wat is de status van de collectie onverkochte publicaties die als een groeiende entiteit is opgeslagen in de bergingen van instituten en galeries? Dit zijn de vragen die worden behandeld tijdens Printing Matters.
Programma zaterdag 2 april
13:00 uur
Interview Christoph Keller door Hans Maarten van den Brink
Paneldiscussie met: Shumon Basar (Sexymachinery, Tank-magazine), Hans Ulrich Obrist (Point d?Ironie, Do it), Daniël van der Velden (ontwerper/schrijver) , Anton Vidokle (e-flux, Manifesta 6)
15:30 uur
State of Distribution, paneldiscussie met: Borgerhoff & Lamberigts nv (printing on demand), Christoph Boutin (onestar press), Astrid Vorstermans (Valiz)
16:30 uur
Boekpresentaties: Do it (Revolver) / Hans Ulrich Obrist
Under Fire. 2 (Witte de With)
17.00 uur Opening
Programma zondag 17 april
13:00 uur
Paneldiscussie n.a.v. bestaande allianties tussen instituten en (publicatie) initiatieven met: Nina Folkersma (Quarantine Series), Fucking Good Art, L.A.T., Maria Lind (Iaspis), Lisette Smits ( Casco Issues), Etienne Wynants (Etablissement d’en face)
15:00 uur
Presentatie PrintROOM