Witte de With en het Internationaal Film Festival Rotterdam presenteren een vertoning van Good Stock on the Dimension Floor: an Opera door HOWDOYOUSAYYAMINAFRICAN?, een 45-koppig multidisciplinair kunstenaarscollectief uit de Afrikaanse diaspora. Deze vertoning is een voorproefje van de tentoonstelling van het collectief, die 22 mei tot 23 augustus bij Witte de With plaatsvindt, en samengesteld is in samenwerking met Sienna Shields, Christa Bell, en Nana Adusei-Poku (Curatorial Fellow bij Witte de With in 2015). Adusei-Poku geeft een inleiding op de film voorafgaand aan de vertoning.
Good Stock on the Dimension Floor: an Opera is een filmisch gedicht dat uit 34 delen bestaat. Het werk vormt een reïnterpretatie van de traditionele opera en stelt de volgende centrale vraag: “Wat gebeurt er met een donker lichaam wanneer het gekweld wordt door ‘een zwartheid’ van buitenaf?” Het gesproken, opgedreunde, gezongen en geschreeuwde libretto (dat door de dichter Dawn Lundy Martin werd geschreven) verkent de gevolgen van eeuwen voortdurende racistische twist waarmee de Afrikaanse gemeenschap continu geconfronteerd wordt. Het narratief van de opera is niet lineair en reikt uiteindelijk zelfs naar een verbeelde toekomst waarin identiteiten zich met verscheidenheid ontwikkelen en daarbij weerstand bieden aan simpele opschriften en classificaties.
De film werd opgenomen in meerdere, hoogwaardig vormgegeven filmlocaties in en om New York City, Alaska, Washington D.C., California, Florida, Berlijn en Parijs. Veel van de filmsets bestaan uit sculpturale installaties en reflecterende oppervlaktes waarop filmmateriaal van vorige filmsets geprojecteerd wordt. Deze gelaagdheid van sculpturale vorm en beeldmateriaal ontwricht de mogelijkheid tot een lineair narratief en drijft de film verder richting abstractie. ‘Good Stock’ tracht representatie te decentraliseren om datgene te begrijpen wat niet begrepen kan worden: ‘het zwarte lichaam’.
‘De rol van abstractie binnen de hedendaagse zwarte avant-garde lijkt onmisbaar omdat wij lichamen zijn die mis-erkend of over-herkend worden en binnen nauwe kaders gevangen worden als zijnde X of Z… Het gaat er hier om buiten de sociale en culturele beperkingen van ‘zwartheid’ te treden en de verbeelde toekomst op te zoeken: een weigering van het idee dat wij begrepen of gekend kunnen worden.’ Dawn Lundy Martin
HOWDOYOUSAYYAMINAFRICAN? bestaat uit 45 multidisciplinaire kunstenaars uit de Afrikaanse diaspora die de afgelopen 20 jaar samen hebben geleefd en gewerkt. De groep functioneert als een laboratorium waarin muziek, film, sculpturale installaties, dans en theater worden samengebracht.