Nathalie Zonnenberg, kunsthistoricus en voormalig curator van Witte de With, zal belangrijke inzichten delen uit haar recent gepubliceerde boek Conceptual Art in Curatorial Perspective: Between Dematerialization and Documentation (Valiz 2019).
Conceptual Art in a Curatorial Perspective: Between Dematerialization and Documentation richt zich op de museale praktijk van het tentoonstellen van conceptuele kunst. In het niet-objectmatige karakter van deze kunst ligt een problematiek besloten die het (hernieuwde) tentoonstellen ervan bemoeilijkt. Het boek biedt verschillende historische visies op de omgang met deze kunst in een museale context. Aan de hand van een uitgebreide inleiding en drie casestudies worden de paradox van het tentoonstellen van conceptuele kunst, en de geschiedenis ervan, belicht en in kaart gebracht. Ook besteedt de auteur aandacht aan de wijze waarop curatoren een rol speelden in haar canonisering. Een van de casestudies die Zonnenberg zal bespreken, is When Attitudes Become Form Bern 1969 / Venice 2013 dat plaats vond bij Fondazione Prada in Venetië (2013).