Kan een melodie worden vertaald in een beeld? Kan de “ontstemming” van muziek nieuwe manieren van denken over de relatie tussen geluid en notatie genereren? De notatie van geluid heeft een lange en gevarieerde geschiedenis, van gregoriaanse gezangen uitgevoerd volgens tekens geschreven in de lucht tot de standaard notatie van de westerse muziek die we vandaag kennen, en de mogelijkheden van nieuwe computertechnologie mogelijkheden.

Programma:

19:00 uur: deuren open
Gedurende de hele avond zijn werken van Justin Bennett, Rafaël Rozendaal en
onderzoeksresultaten door studenten door ArtEZ-Graphic Design te zien.

20:00 uur: concert door Yann Gourdon
Draailierspeler en geluidskunstenaar Yann Gourdon speelt in dezelfde zaal waarin het Book of Continuity van Charlemagne Palestine geprojecteerd wordt. Gourdon experimentele gebruik van het oude instrument creëert een geluid dat zich parallel ontwikkeld met de beelden van Palestine, die zo een onverwachte, speculatieve score van de muziek worden.

21:00 uur: reading Remco van Bladel
Grafisch ontwerper Remco van Bladel verkent analogieën tussen hedendaagse grafische vormgeving en muzikale theorieën van de 20ste-eeuwse avant-garde. Gaande van de I Ching en mesostichon naar feedback, dissonantie en glitch, vraagt hij: Hoe kan men een (typo)grafische methode definiëren die is gebaseerd op de werken van bijvoorbeeld John Cage, Steve Reich, John Zorn, Oval of misschien zelfs Merzbow?

21:45 uur: concert door Floris Vanhoof
Kunstenaar Floris Vanhoof gebruikt een speciale modulaire synthesizer om projecties en muziek te maken. Vanhoof creëert zijn eigen instrumenten en installaties en verkent de schemerzone tussen beeld (film of dia’s) en licht (projectie).

In samenwerking met DE PLAYER als onderdeel van hun Pushing The Score programma.