Witte de With presenteert de eerste solotentoonstelling in Nederland van Chloe Piene (Stamford, USA, 1972).
Chloe Pienes werken zijn krachtig en intens. Sinds de late jaren ’90 maakt zij houtskooltekeningen op flinterdun papier die de ambigue fysieke grenzen tussen mannen en vrouwen, mensen en dieren tonen. In haar video’s rekt zij de grenzen van filmische elementen zoals geluid, voice-over en vertelling op. Met eenvoudige technieken als vertraging van beeld en geluid dwingt zij de beschouwer zich te verhouden tot een subversief en duister niveau. In haar video-installaties herdefinieert Piene extreme emoties zoals isolement en angst met sterke licht-donker contrasten, intense soundtracks en eenzame optredens.
Chloe Piene maakt deel uit van een jonge generatie kunstenaars die nieuwe vormen van representatie van deviante posities onderzoekt. In plaats van het benadrukken van een bekend verlies van het zelf in het moderne leven, dwingt Piene de beschouwer zich los te maken van elke illusionaire staat van zijn. Op deze wijze slaagt zij er in een subtiele overeenkomst te bewerkstelligen tussen de benarde toestand van held en slachtoffer, kijker en protagonist.
Publicatie
Wegens onvoorziene omstandigheden verschijnt de eerder aangekondigde publicatie bij de tentoonstelling van Chloe Piene niet meer.
Foundation Bern; de Burger Collectie; The Cranford Collection, Londen; Collectie van James en Maureen Dorment, New Jersey; Klemens Gasser & Tanja Grunert, Inc., New York; Collection Hauser & Wirth; Sammlung Hoffmann, Berlijn; Piet Moget, Lieu d’art Contemporain, Sigean; Olbricht Collection, Essen; Sandroni Rey Gallery, Los Angeles; Galerie Thaddaeus Ropac, Parijs, Salzburg.