Firelei Báez werd geboren in 1980 in Santiago de los Caballeros, Dominicaanse Republiek en woont en werkt momenteel in New York. Met een convergentie van belangen in antropologie, sciencefiction, zwarte vrouwelijke subjectiviteit en het werk van vrouwen, is de kunstenaar geïnteresseerd in hoe cultuur en identiteit zijn vormgegeven door geërfde geschiedenis. Door egoïsme als kneedbaar te benaderen, dient haar werk als een verdediging tegen cultureel vooraf bepaalde etnische stereotypen zoals beweerd en bestendigd in dominante narratieven. Door middel van schilderijen, beeldhouwwerken, tekeningen en installaties, creëert ze lagen van fantasierijke portretten van Afrodiasporische figuren op fysieke en conceptuele echo's uit het verleden. Haar werk laat de onvolledige aard van onze gemeenschappelijke verhalen zien, en construeert meer gelijkwaardige sociale verhalen, zodat er een meer rechtvaardige toekomst zou kunnen ontstaan.

In deze tentoonstelling wordt een nieuw werk gepresenteerd uit het onderzoek van de kunstenaar naar de Haïtiaanse revolutie (1791-1804) en de blijvende betekenis ervan, met drie schilderijen en een overweldigende installatie. Baéz tracht zo de verhalen van gemarginaliseerde Afro-Latina en Afro-Caribische vrouwen terug te winnen om de huidige vragen over identiteit en migratie onder de aandacht te brengen.

Dit wordt de eerste solotentoonstelling van de kunstenaar in Nederland.

—Ondersteund door

AMMODO, James Cohan Gallery, Mondriaan Fonds droeg middels het experimenteerreglement bij aan het honorarium van de kunstenaar

—Downloads