Geoffrey Farmer maakt complexe, in de ruimte verspreide installaties die elementen bevatten uit de vertelkunst en literatuur, maar ook performance en beeldhouwkunst, gebaseerd op verhalen uit de sociale geschiedenis, populaire cultuur, kunstgeschiedenis en literatuur. In de tentoonstelling wordt een eerder werk, Airliner Open Studio (2006) in een speels experiment onderzocht.
Airliner Open Studio wordt geconstrueerd rondom een vliegtuigcabine op ware schaal, compleet met stoelen, opbergvakken, noodverlichting en ramen. De installatie combineert echt met namaak, en verandert de tentoonstellingsruimte in een decor, als verwijzing naar de – in Vancouver immer aanwezige – filmindustrie.
Farmer is gefascineerd door het theatrale; de voorstelling, de improvisatie, het rollenspel en de verkleedpartij. Hij gebruikt het vliegtuiginterieur als een oefenruimte en startpunt voor een aantal performances die live worden uitgevoerd of op video worden opgenomen en daarna als projecties in de tentoonstelling terugkeren. Soms wordt daarbij een script gevolgd, soms geïmproviseerd. Nu eens speelt Farmer alleen, dan weer met anderen.
Farmers voorliefde voor het theatrale blijkt ook uit de vorm die hij voor zijn presentaties kiest. Hij brengt gedurende de tentoonstelling veranderingen aan, waardoor een real-time optreden wordt nagebootst en de ogenschijnlijke tijdloze neutraliteit van de tentoonstellingsruimte wordt aangetast. Hiermee maakt hij het creatieve proces zichtbaar. De opening van de tentoonstelling wordt zo het begin van de opbouw.
Farmer verblijft de maand april in Rotterdam en maakt regelmatig´s nachts aanpassingen in zijn installatie, door elementen te verwijderen, toe te voegen of van vorm te veranderen. Publiek dat in april de tentoonstelling bezoekt ontvangt een entreebewijs dat de hele maand geldig is, zodat de transformatie, die een sleutelrol speelt in Farmers werk, op de voet gevolgd kan worden.
Publicatie: Midden juni 2008 verschijnt een publicatie in de reeks Source Books over Farmers werk. Redactie: Nicolaus Schafhausen, Monika Szewczyk en Zoë Gray. Met een introductie van Nicolaus Schafhausen en bijdragen van Diedrich Diederichsen, Thierry Davila en Vanessa Desclaux en een interview met de kunstenaar door Zoë Gray. ISBN: 978-90-73362-79-6. Prijs: 10 euro.
Canadese Ambassade, Den Haag; Morris & Helen Belkin Gallery, Universiteit van British Columbia; Ministerie van Buitenlandse Zaken en Internationale Handel, Canada