In de late jaren 60, toen kunstenaar en grafisch ontwerper Marcos Kurtycz in zijn dertiger jaren was, vertrok hij uit Polen om zijn toevlucht te zoeken in Mexico. Daar bleef hij tot zijn dood in 1996. De ‘bommen’ en metaforische ‘bombardementen’ die Kurtycz vanaf 1981 stuurde als een vorm van mail art, zijn het onderwerp van een presentatie die door gast-curator Mauricio Marcín speciaal is samengesteld voor Zonder titel bij Witte de With. Kurtycz bommen, postpakketten die hij stuurde naar kunstinstellingen wereldwijd, bestonden uit tekeningen, brieven en drukwerk waarin hij kritiek uitte op het toen heersende academisme.
Kurtycz verzond deze documenten naar instellingen die, in zijn ogen, vanuit een Eurocentrisch perspectief keken naar kunst uit Latijns-Amerika. Zij zouden hier ‘esthetische keurslijven’ en ‘imperialistische tendensen’ op loslaten, concepten die vreemd of simpelweg niet van toepassing zijn op de geschiedenis en actualiteit van Latijns-Amerika. Voor Marcín tonen de Bombs van Kurtycz dat post meer is dan alleen een manier om te communiceren en gesprekspartners dichter bij elkaar te brengen; voor de kunstenaar is mail art een wapen om de heersende kunstcanon tot explosie te brengen.
De presentatie van Kurtycz Bombs is ingericht in één van de twee vitrines van Zonder titel. Het is de eerste keer dat de Bombs in Nederland getoond worden.