In samenwerking met de Rijksdienst Beeldende Kunst, Den Haag werd onder de noemer Negen werken van de Nederlandse kunstenaars Philip Akkerman (Vaassen, 1957), Rob Birza (Geldrop, 1962), Paul Cox (Rosmalen, 1962), Guido Geelen (Thorn, 1961), Joep van Lieshout (Ravenstein, 1963), Willem Oorebeek (Pernis, 1953), Charly van Rest (Djakarta, 1946), Han Schuil (Voorschoten, 1958) en Roos Theuws (Valkenswaard, 1957) in een tentoonstelling bij elkaar gebracht.
Na de eerste presentatie in Witte de With in Rotterdam, waren telkens andere werken van dezelfde negen kunstenaars te ziett in het Museo d’Arte Contemporanea in Prato, in de Kunstverein in Dusseldorf ter gelegenheid van de manifestatie Kunst Europa en in het Provinciaal Museum voor Aktuele Kunst in Hasselt.
Er werd de laatste tijd, mede naar aanleiding van een symposium dat de Rijksdienst Beeldende Kunst organiseerde in Rotterdam ter gelegenheid van de tentoonstelling Negen, heel wat geschreven over deze, en andere Nederlandse beeldende kunst: van ‘Nederlandse kunst in de jaren negentig: tussen saai en anders’ (Din Pieters; Kunst & Museumjournaal, no. 6, 1991) tot ‘heel opvallend … was de doordachte, artistieke repliek op het begrip ‘moderniteit” (Luk Lambrecht, Knack, 17 april 1991).
Zonder hiermee een of ander ‘kunsttoerisme’ te willen bepleiten, zijn wij van mening dat de gelegenheden die ons werden geboden, om op verschillende tijdstippen en plaatsen, met dezelfde negen kunstenaars en andere werken, hetgeen geheel uitzonderlijk is, een jaar lang te praten en te werken beide partijen voordeel heeft gebracht.
Bij de tentoonstelling Negen verscheen een catalogus met tekstbijdragen van de Australische kunsthistoricus Lynne Cooke, thans programma directeur van de Dia Center for the Arts in New York, de Nederlandse kunsthistoricus Jan van Adrichem (exstadsconservator van Museum Boijmans-van Beuningen) en Piet de Jonge, (hoofdconservator van Museum Boijmans-van Beuningen). Een speciale bibliografie over presentaties van Nederlandse kunst en Nederlandse kunstkritiek (1980-1990) werd verzorgd door de Nederlandse kunsthistorica Linda S. Boersma.
Ter gelegenheid van de presentatie in Hasselt verscheen een supplement van de catalogus Negen met een voorwoord van Chris Dercon en Gosse Oosterhof.