In 1990, het openingsjaar van Witte de With Centrum voor Hedendaagse Kunst, vond er een solotentoonstelling van de Canadese kunstenaar Ken Lum plaats. Onderdeel van deze tentoonstelling was het affiche “Melly Shum Hates Her Job”, gemaakt in opdracht met als opzet het buiten het instituut te tonen. Dit werk is ook gebruikt in het omslagontwerp van de tentoonstellingscatalogus die hier in de vitrine te zien is samen met documenten die gerelateerd zijn aan de tentoonstelling. Zoals je kan lezen is “Melly Shum Hates Her Job” oorspronkelijk onderdeel van een serie werken die de kunstenaar “Portrait-Logos” noemt. Naast deze affiche werden er in de zalen van Witte de With verschillende werken uit deze serie tentoongesteld.
De onderste rij toont een serie documenten die laten zien hoe de tentoonstelling tot stand is gekomen. Dit materiaal laat zien dat er een gedeelde artistieke en programmatische intentie was om aandacht te besteden aan migratie en de beleving hiervan. Dit is te lezen in zowel de teksten van de kunstenaar als in correspondenties en contracten tussen de verschillende instituten.
Tijdens de organisatie van de tentoonstelling, stelde Chris Dercon, stichtend directeur van Witte de With, Ken Lum voor om één van zijn “Portrait-Logos” als een affiche in de stad te verspreiden. Lum accepteerde dit voorstel en selecteerde hiervoor “Melly Shum Hates Her Job”. In de middelste rij documenten zijn foto’s te zien die het affiche tonen op twaalf verschillende locaties in Rotterdam. Deze zijn genomen door de personen die de posters in de stad plakten. De affiches werden voor een periode van acht weken tentoongesteld in de publieke ruimte.
Naast de publieke fondsen die Witte de With aansprak voor de financiering van de tentoonstelling van Ken Lum, was er aanvullende financiering nodig voor het afficheproject. Om dat laatste mogelijk te maken verkocht Witte de With edities van het affiche aan musea, galerieën en verzamelaars in Nederland en daarbuiten. In de bovenste rij zie je verschillende fondsaanvragen en -evaluaties die verband houden tot de tentoonstelling. Ook is er correspondentie te zien met het nabije Museum Boijmans van Beuningen, die een exemplaar van “Melly Shum Hates Her Job” kochten.