Van 22 november 1997 tot en met 11 januari 1998 presenteert Witte de With Arena en National Chain, twee nieuwe installaties van de Amerikaanse kunstenares Rita McBride.
Het werk van McBride speelt zich af in het grensgebied tussen beeldende kunst, vormgeving en architectuur. De afgelopen jaren heeft McBride, al dan niet in samenwerking met andere kunstenaars, zowel site-specific werken als objecten in zeer uiteenlopende materialen (zoals glas, brons en rotan) gerealiseerd. Speciaal voor de ruimtes van Witte de With ontwierp McBride twee nieuwe installaties. De werken transformeren letterlijk de tentoonstellingsruimtes. Ze laten zich niet lezen als ingrepen in de bestaande architectuur, maar manifesteren zich als een nieuwe architectuur voor Witte de With.
Arena bestaat uit een ovale tribune die alle zalen van de tweede verdieping van Witte de With doorsnijdt en verbindt, waardoor een enorme Arena ontstaat. De tribune, een tijdelijke, lichtgewicht structuur ontworpen door McBride, is vervaardigd uit multiplex met aan beide zijden een bekleding van Twaron (een zeer sterk aramide weefsel) en epoxy.
Arena heeft een sterk theatrale dimensie. Op het moment dat de bezoeker Witte de With betreedt, wordt deze onderdeel van het spektakel Arena. Afhankelijk van zijn of haar positie in de ruimte verandert de rol van de bezoeker wisselend in speler en toeschouwer.
National Chain strekt zich uit over de hele derde verdieping van Witte de With en bestaat uit een raster van metalen profielen die gebruikt worden voor de systeemplafonds die zo kenmerkend zijn in de moderne architectuur. Dit standaard systeem wordt universeel gebruikt in ruimtes met zeer uiteenlopende functies, zoals woonhuizen, kantoren of ziekenhuizen. McBride monteerde het raster ondersteboven en op schouderhoogte, waardoor het een verlaagd plafond voor Arena vormt.
De bezoeker moet gebukt de ruimtes van National Chain betreden, maar kan elk moment opduiken door de openingen in het raster. Omringd door dit raster, dat zich door de gehele ruimte voortzet, wordt het gevoel van extreme insluiting versterkt. De spanning tussen de symmetrische architectuur van Witte de With en het diagonaal hierop geplaatste raster levert een verrassend nieuwe beleving en verdeling van de ruimte op.
Publicatie
Bij de tentoonstelling verschijnt een publicatie in de vorm van een door Rita McBride ontwikkeld magazine. Naast een inleiding door Bartomeu Marí, zijn een interview van Dominic van den Boogerd met Rita McBride, een essay van de Duitse kunsthistoricus Christian Rattemeyer en een bijdrage over Romeinse Arena’s door de Amerikaanse archeoloog Paloma Schulz opgenomen.
Na de presentatie in Witte de With wordt Arena in aangepaste vorm in de Kunstverein München getoond.
Arena
Mondriaan Stichting / Praktijkbureau Beeldende Kunstopdrachten, Amsterdam; Stichting VSB Fonds, Utrecht; Akzo Nobel, Arnhem; Stichting Bevordering van Volkskracht, Rotterdam; en Stichting Verzameling Van Wijngaarden – Boot, Rotterdam.
National Chain
BOAG Bouwadviesgroep; C. Schol Schildersbedrijf; Hoek en Donker Bouwbedrijf B.V.; en BOVERO; allen te Rotterdam.