Witte de With presenteert met trots de thematische groepstentoonstelling Street: behind the cliché. De tentoonstelling is te zien tot en met 19 november 2006 en toont werk van 28 internationale kunstenaars.

Een straat in een stad heeft vele functies: het dient als trottoir waarop een menigte mensen elkaar dagelijks ontmoet en passeert; als infrastructuur waarop mensen zich van A naar B begeven; of als ideale ruimte voor de commercie die er een breed publiek kan bereiken. De stadsstraten van vandaag zijn vooral te beschouwen als postpublieke ruimten, nauw verweven met marktmechanismen en voorzien van een krachtig politiek gestuurd ontwerp. ‘De straat’, ooit synoniem voor ‘publieke ruimte’, is sterk onderhevig aan regulering, ordening en beheer. Het is een geprivatiseerde ruimte geworden.

Nog niet zo lang geleden verklaarde de toenmalige staatssecretaris Remkes in de overheidsnota Ontwerpen aan Nederland (2000) dat moet worden gestreefd naar een ‘schone’, ‘veilige’ en ‘intacte’ publieke ruimte. Het lijkt niet van deze tijd om de straat als ideale locatie te zien waarin het veelzijdige culturele leven van de grote stad zich vrijelijk kan ontvouwen, toch worden frasen als ‘straatkunst’ en ‘straatcultuur’ nog steeds veelvuldig gehanteerd door talrijke, meestal uit publieke middelen gefinancierde kunstinstellingen. Het is hoog tijd om opnieuw te bekijken hoe de publieke ruimte werkt, vooral in Nederland, waar dit begrip een steeds terugkerend en veelbesproken gespreksonderwerp is.

Het concept ‘ruimte’ is niet meer weg te denken uit kritische beschouwingen rondom esthetische representatie, of het nu gaat om ruimte als maatschappelijk, emotioneel of institutionele gegeven. Street: behind the cliché beschouwt de ‘straat’ als een lokaal theater, een podium waarop de complexe gelaagdheid van culturele codes wordt uitgespeeld en identiteit wordt gevormd. De tentoonstelling fungeert dan ook als een analyse van onderling verbonden verschijnselen die we in onze directe omgeving tegenkomen en ervaren, zoals de beladen relatie tussen populaire cultuur en subculturele identiteit hoe ‘underground’ tegenwoordig big business is geworden.

In Street: behind cliché geven achtentwintig kunstenaars op eigenzinnige wijze blijk van een fascinatie voor stedelijke constructies, modernisme en haar falende utopieën, maatschappelijke en economische druk en voor het dagelijks leven en zijn uitgesleten routines. Ze ontleden, analyseren en herdefiniëren deze verschijnselen en nodigen ons uit opnieuw na te denken over bestaande symbolen van iconoclasme en idolatrie, om ons zo achter de clichés te laten kijken van de stortvloed aan beelden waar we in het dagelijks leven mee te maken hebben.

Kunstenaars: Joachim Baan (NL), David Blandy (UK), Henning Bohl (DE), Martin Boyce (UK), Tobias Buche (DE), Jason Dodge (US), Marius Engh (NO), Gardar Eide Einarsson (NO), Iain Forsyth & Jane Pollard (UK), Isa Genzken (DE), Pieterjan Ginckels (BE), Sascha Hahn (DE), Laura Horelli (FI), Pieter Hugo (ZA), Ian Kiaer (UK), Germaine Kruip (NL), Klara Liden (SE), Gareth Moore (CA), Alex Morrison (CA), Chloe Piene (US), Robin Rhode (ZA), Ugo Rondinone (CH), Matt Stokes (UK), Aram Tanis (NL), An Te Liu (CA), Luc Tuymans (BE), Silke Wagner (DE) en Tobias Zielony (DE).

—Met dank aan:

De Mondriaan Stichting, Amsterdam, Het Beeldgebouw, Rotterdam, September in Rotterdam.


—Ondersteund door

De British Council.