De tentoonstelling MONOLITH, lettered rock was de eerste grote solotentoonstelling van de Rotterdamse kunstenaar Willem Oorebeek (1953, Pernis). Oorebeek is een van de interessantste Europese kunstenaars op het gebied van de toepassing van grafische technieken in de beeldende kunst. Zijn aanpak sluit dan ook eerder aan bij de schilderkunst dan bij zuivere grafiek. Bovendien is Oorebeek steeds geinteresseerd geweest in de combinatie van beeld en taal, waardoor een bijzondere combinatie onstaat tussen zichtbaarheid en leesbaarheid.
De tentoonstelling belichtte het oeuvre van Oorebeek voor de eerste keer in zijn geheel. Daarnaast heeft Willem Oorebeek een serie nieuwe werken gerealiseerd, in de vorm van een boek en een project voor de tentoonstellingsruimten van Witte de With. Oorebeek paste hierbij verschillende drukprocessen op bijzondere wijze toe, de ene keer was de druk zelf het onderwerp op zich, dan weer werden unieke ruimtelijke oplossingen gezocht. In de tentoonstelling en het bcek werden de belangrijkste kenmerken van de werken van Oorebeek, zoals herhaling, vermenigvuldiging, serialiteit en ordening op een unieke manier naar voren gebracht.
In juni – augustus 1996 was de tentoonstelling te zien in de Winnipeg Art Gallery, Canada.
Ter gelegenheid van de tentoonstelling in Witte de With en de Winnipeg Art Gallery verscheen het bcek MONOLITH, tussen echo & HOPE. In het bcek, dat werd vormgegeven door de kunstenaar zelf, werd het essayDe doubles van Willem Oorebeek opgenomen van de Oostenrijkse kunsttheoretica Herta Wolf. Het boek en de tentoonstelling worden becommentarieerd door Hughes Boekraad in Cahier #3.