De publicatie Paul Thek – The wonderful world that almost was is het verslag van en een aanvulling op de retrospectieve tentoonstelling over de Amerikaanse kunstenaar Paul Thek bij Witte de With Center for Contemporary Art in Rotterdam en het Deutscher Akademischer Austauschdienst in samenwerking met de Neue Nationalgalerie in Berlin, de Fundació Antoni Tàpies in Barcelona, MAC, galleries contemporaines des Musees de Marseilles, en de Kunsthalle Zürich/Museum Für Gegenwartskunst Zürich, Zurich. Net als de tentoonstelling is het boek opgedragen aan de Nederlandse kunstenaar Franz Deckwitz, Paul Theks vriend en nauwe partner.
Paul Theks werk is relevanter dan ooit doordat hij in zijn werk de nadruk legt op het verloop van processen –waarin het onvoltooide net zo belangrijk is als het voltooide werk- en om zijn ironische benadering van de conventies in de kunstwereld. In al zijn werk onderhandelt Thek tussen het oude en het nieuwe en tussen de hoge en lage cultuur. Zijn werk is opvallend omdat het lijkt alsof het verloop van zijn leven en dat van zijn collegakunstenaar compleet afhankelijk waren van de ontwikkeling van hun eigen werk.
Drie jaar voor aanvang van deze tentoonstelling begon Witte de With met de aanleg van een uniek en omvangrijke archief over Paul Thek. Dit archief werd het uitgangspunt voor zowel de tentoonstelling als de publicatie. Paul Thek–The wonderful world that almost was kan worden gezien als een vervolg op de tentoonstelling van Hèlio Oiticica, die in 1992 plaatsvond bij Witte de With. Beide projecten droegen bij aan een beter begrip van de geschiedenis van hedendaagse kunst, omdat de oeuvres van Oiticica en Thek, echter nooit op obscure wijze, vaak worden onderschat of gegeneraliseerd.