Adriana Varejão (1964, Rio de Janeiro, Brazilië) woont en werkt in Rio de Janeiro, Brazilië. Door haar suggestieve werken en zeer diverse gebruik van materialen in haar artistieke praktijk presenteert ze indringende reflecties op het veelsoortige karakter van de Braziliaanse geschiedenis, geheugen en cultuur. Haar oeuvre omvat schilderkunst, beeldhouwkunst, fotografie en video-installaties. De koppeling en versmelting van mediums weerspiegeld in verschillende vormen - waaronder sculpturale schilderijen en sculpturale werken op de vloer –is inherent aan de postkoloniale identiteit van Brazilië. Ze put uit esthetische tradities en een visuele erfenis die voortvloeit uit transnationale uitwisseling, imperiaal en anderszins, om een samenloop van vormen te creëren die ze opvat als een metafoor voor de moderne wereld.
Recente solotentoonstellingen zijn onder meer: Adriana Varejão: Otros Cuerpos Detrás, Museo Tamayo (Mexico-stad, 2019); Adriana Varejão: For a Cannibal Rhetoric, Museu de Arte Moderna Aloíso Magalhães (Recife, 2019); Transbarroco, Villa Medici (Rome, 2017); Kindred Spirits, Dallas Contemporary (Dallas, 2015); Adriana Varejão, Institute of Contemporary Art (Boston, 2014); Adriana Varejão: Histórias às Margens, Museu de Arte Moderna de São Paulo (2012); Hara Museum of Contemporary Art (Tokyo, 2007); en Chambre d’échos / Câmara de ecos, Fondation Cartier pour l’art contemporain (Parijs, 2005). Haar werk bevindt zich in collecties zoals Coleção Gilberto Chateaubriand (Rio de Janeiro); Fondation Cartier pour l’art contemporain (Parijs); Hara Museum of Contemporary Art (Tokio); Inhotim Centro de Arte Contemporânea, Brumadinho (Brazilië); Metropolitan Museum of Art (New York); het Museum of Contemporary Art San Diego (San Diego); Museu de Arte do Rio (Rio de Janeiro); Solomon R. Guggenheim Museum (New York); het Stedelijk Museum (Amsterdam); en Tate (Londen).