Ghalya Saadawi is gastdocent voor zowel Moderne en Hedendaagse kunsttheorie als Kunst in Libanon na 1990 aan de American University of Beirut. Ze is onlangs gepromoveerd in sociologie (met het proefschrift Rethinking the Witness: Art after the Lebanese Wars) aan Goldsmiths University of London. In haar proefschrift drukt Saadawi haar achterdocht uit jegens de neiging om kunstenaarspraktijken te bestempelen als ‘naoorloogs’ of ‘hedendaagse kunst’. In plaats daarvan benadrukt zij liever bepaalde esthetische tactieken, theoretische beschouwingen en historische verbanden die volgens haar een heroverweging van representaties en ideologie aan het eind van de burgeroorlogen / Koude Oorlog teweeg hebben gebracht. Naast diverse publicaties en monografieën van kunstenaars, verschenen meerdere artikelen van haar hand in onder andere Bidoun, Frieze, Third Text, en Jadaliyya. In 2012-13 heeft zij de performatieve rondleiding After the Future Heritage Redux (2080) geschreven en uitgevoerd in Beiroet. Saadawi is momenteel artistiek directeur van Ashkal Alwans kunstopleiding, het Home Workspace Program, en is samen met Mirene Arsanios en Iman Mersal redacteur van Makhzin – een opkomend, tweetalig tijdschrift voor literatuur opgericht door Arsanios. Saadawi woont in Beiroet.