Op zondag 6 mei, van 14.00 tot 18.00 uur, opent bij Witte de With Center for Contemporary Art Rotterdam een nieuwe reeks tentoonstellingen en langlopende projecten. Het betreft het eerste programma van nieuwe directeur Sofía Hernández Chong Cuy. Eén van haar initiatieven is het gratis toegankelijk maken van het programma in de meest publieke tentoonstellingsruimte van Witte de With, gelegen op de begane grond. Hier gaat Zonder titel van start, een langlopend en gelaagd tentoonstellingsconcept dat aldoor in beweging is.
Zonder titel omvat een muurschildering in opdracht gemaakt door Federico Herrero uit Costa Rica en meubilair van Muebles Manuel, een ontwerpbureau gevestigd in Mexico en Duitsland. Daarnaast zijn er twee vitrine-presentaties: de ene toont ieder seizoen een nieuw project van een internationale kunstenaar, met ditmaal de New Yorkse kunstenaar Angie Keefer. De andere is de eerste in een reeks archiefpresentaties en is nu gewijd aan de tentoonstelling uit 1993 van de Belgische kunstenaar Jef Geys (1934-2018), die toen samenwerkte met negen families uit de Rotterdamse wijk Alexanderpolder. Zonder titel biedt ook een select aanbod van publicaties.
Deze ruimte is tentoonstellingszaal én klaslokaal, boekhandel én café ineen, en ook centrum voor collectief leren. Om dit op systematische wijze mogelijk te maken gaat in het najaar van 2018 een werk-leertraject voor Rotterdamse jongeren van start, met cursussen variërend van kunstgeschiedenis tot evenementenorganisatie en bedrijfskunde. Via een wervingsprogramma zal een team worden samengesteld om activiteiten in het kader van Zonder titel te organiseren, in samenwerking met de staf van Witte de With.
Het tentoonstellingsprogramma van Hernández Chong Cuy richt zich op het werk van kunstenaars met een sterk op onderzoek gebaseerde praktijk en een uitgesproken interesse in het zintuiglijk waarneembaar maken van hun bevindingen. Het programma wil de intellectuele aard van artistieke productie ruimtelijk inzichtelijk maken voor het publiek. "De kunstwerken die getoond worden zijn zonder meer hedendaags: ze konden niet gemaakt worden op een ander moment dan het onze,” legt Hernández Chong Cuy uit, en voegt toe dat “er werk te zien is van vrouwelijke kunstenaars die onafhankelijk expedities hebben ondernomen naar bijzonder afgelegen plaatsen.”
In de tentoonstellingsruimte op de tweede verdieping van Witte de With zullen per seizoen twee solotentoonstellingen gepresenteerd worden. Eerste in de reeks is Irene Kopelman, een solotentoonstelling waarin werken verzameld zijn uit vier verschillende projecten. Alle werken zijn ontstaan na veldonderzoek dat deze Argentijnse kunstenaar, gevestigd in Amsterdam, tussen 2012 en 2016 op uiteenlopende plaatsen ter wereld uitvoerde. Op dezelfde verdieping wordt Een nieuw werk van Teresa Margolles getoond, het tastbare resultaat van het onderzoek van deze Mexicaanse kunstenaar in het conflictueuze en onstabiele grensgebied tussen Venezuela en Colombia.
De ruimtes op de derde verdieping van Witte de With zullen elk seizoen het toneel vormen voor een nieuwe groepstentoonstelling of een retrospectief, met deze keer Een tentoonstelling met installaties van Susana Mejía, Pamela Rosenkranz en Anicka Yi. Deze tentoonstelling, met werk van kunstenaars uit respectievelijk Colombia, Zwitserland en de Verenigde Staten, nodigt uit om nader kennis te maken met een zelden bezocht deel van de wereld: het Amazone-regenwoud. Ook deze installaties zijn het resultaat van artistieke bevraging en veldonderzoek, waarbij techniek is ontleend aan wetenschappelijke, digitale en inheemse kennis. Parallel aan deze tentoonstelling loopt een reeks publieke programma's om andere kunstenaars te introduceren die hun praktijk naar de Amazone verlegden.
Ook te zien in deze tentoonstellingsperiode is Rotterdam Cultural Histories #14: May 1968, onderdeel van het langlopende samenwerkingsproject van TENT en Witte de With. Deze editie behandelt de revolutionaire maand mei 1968, die tot op de dag van vandaag wordt beschouwd als een keerpunt in de geschiedenis. Deze documentaire tentoonstelling omvat een installatie op basis van krantenomslagen van de zeven grote Rotterdamse dagbladen uit die tijd en een reeks publieke programma's.
De tentoonstellingen zijn samengesteld door Sofía Hernández Chong Cuy en het team van Witte de With: curator Samuel Saelemakers, associate curator Rosa de Graaf en production officer Wendy van Slagmaat-Bos.
Een afsluitende opmerking: bij haar aanstelling kreeg Hernández Chong Cuy de opdracht om de naam van de instelling in overweging te nemen. Deze is ter discussie komen te staan na een reeks debatten, vorig jaar geïnitieerd door de projectdeelnemers van Cinema Olanda: Platform bij Witte de With. Bij aanvang van haar ambtstermijn in januari 2018 is Hernández Chong Cuy een onderzoek gestart, waarbij in dit stadium en voor het hele programma de politieke lading van benoemen en beschrijven wordt erkend. Dit komt mede tot uiting in de titels van de tentoonstellingen.
Een reeks publieke programma's wordt georganiseerd in samenhang met de tentoonstellingen. Bezoek onze kalender voor meer informatie, of volg ons op Instagram, Facebook, en Twitter.
Persafbeeldingen voor alle tentoonstellingen en biografieën van alle deelnemende kunstenaars kunnen via deze link worden gedownload. Voor persaanvragen en meer informatie kunt u contact opnemen met Jeroen Lavèn via [email protected] of +31 10 411 01 44.