Introductie door Renske Janssen / Nicolaus Schafhausen, 5 min.
Matt Stokes, Long After Tonight, 2005, DVD, 6.45 min.
Long After Tonight is geïnspireerd op de Northern-Soul beweging die zich eind jaren zestig en zeventig voordeed in Noord-Engeland. Het is een muziekstijl die is gebaseerd op Amerikaanse soulmuziek, maar dan met een snelle beat. Stokes voerde zo’n dansavond opnieuw op in de schitterende omgeving van een Arts & Crafts kerk met als gevolg een magnetiserende film waarmee hij in 2006 de Becks Future Prize won.
Runa Islam, Be The First To See What You See As You See It, 2004, 16 mm, 7:23 min.
Een jonge vrouw loopt langzaam rond in een winkel. Ze staart naar de uitgestalde kopjes en borden en begint er, kinderlijk uitdagend, tegenaan te stoten tot er dingen omvallen. Is de handeling op te vatten als een geste van baldadigheid of wil Islam de toeschouwer uitdagen goed te kijken naar wat er werkelijk gebeurt?
Kevin Schmidt, Sad Wolf, 2005, DVD, 4:11 min.
Aansluitend Q&A met de kunstenaar, 10 min.
In Sad Wolf zien we een scène waarin een “omega” wolf in een dierentuin wordt buitengesloten door haar troep. Ze beweegt zich twijfelachtig op en neer. Het isolement van het dier confronteert de kijker met de notie van een collectief gekozen slachtoffer. Schmidt’s werken worden wel subliem genoemd door de treffende wijze waarop hij onze natuurlijke omgeving in beeld brengt.
Gerard Byrne, Homme à Femmes (Michel Debrane), 2004, DVD, 38 min.
Aansluitend Q&A met de kunstenaar, 10 min.
Homme à Femmes (Michel Debrane) is een op video geregistreerde poging tot heropvoering van een interview dat de jonge feministische journaliste Cathérine Chaine had met de Franse intellectueel Jean-Paul Sartre. Een interviewer buiten beeld stelt vragen aan de acteur Michel Debrane, die Sartre speelt, over zijn relaties met vrouwen en over hoe het is om een ongeëmancipeerde seksist te zijn.
Melvin Moti, Top Legs, 2005, DVD, 14 min.
In de dansfilm Top Legs die Melvin Moti maakte in Kingston, Jamaica, vertelt een oudere vrouw over de tijd waarin zij danste en op welke manier. Daarbij lijken haar bewegingen en haar soepelheid niets aan intensiteit en kracht te hebben ingeboet. De filmische werken van Moti brengen beeld en geluid synthetisch bijeen in een nauwkeurig opgezet ruimtelijk decor waarbij hij subtiele verschuivingen tussen heden en verleden zichtbaar maakt.
Markus Schinwald, Ten in Love, 2005, DVD, 5 min.
In een mysterieus ritueel wandelen tien acteurs door een voormalig klooster. Zij dragen allemaal verschillende prothesen die een belangrijke rol lijken te spelen in het ritueel, als waren zij relikwieën uit een onbekende liturgie.
Johanna Billing, Magical World, 2005, DVD, 6:12 min.
Een groep Kroatische schoolkinderen repeteert plechtig het lied “Magical World” van Afro-Amerikaanse singer-songwriter Sidney Barnes. De ernst van de kinderen wordt benadrukt door de beelden van de omgeving van de school die een land in wederopbouw laten zien.
Tuan Andrew Nguyen, Spray It, Don’t Say It, 2006, DVD, 20 min.
Tuan Andrew Nguyen is een filmmaker wiens werk specifieke culturele, politieke en historische contexten zichtbaar maakt. Op de muren van het stedelijke Vietnam is momenteel een strijd gaande tussen de socialistische muurschilderingen en posters (de enige legitieme vorm van openbare kunst) en snel groeiende aantallen van kapitalistische advertenties.