Niets is wat het lijkt in Angela Bullochs werk. Haar solotentoonstelling SHORT BIG DRAMA in Witte de With, Center for Contemporary Art speelt met de bedrieglijke eenvoud van haar werk en benadrukt Bullochs theatraliteit. Met de nadruk op drie soorten kunstwerken – monumentale muurschilderingen, kleurrijke pixel-installaties en interactieve tekenmachines – toont SHORT BIG DRAMA een combinatie van bestaande en speciaal in opdracht gemaakte werken.
In de tentoonstelling is een hoofdrol weggelegd voor tegenstrijdigheid, die de wezenlijke schoonheid van Bullochs complexe creaties onthult. Stoeiend met de conventies van drama – episch of alledaags, groot of kort – neemt het project de vorm aan van een toneelstuk om een serie opdrachten of nieuwe werken van de kunstenaar te structureren. Voor Witte de With interpreteert en manipuleert Bulloch eerdere – mogelijk onverenigbare – installaties tot een schijnbaar harmonieus geheel.
Bullochs interdisciplinaire aanpak maakt gebruik van verwijzingen naar diverse bronnen, uit bijvoorbeeld de geschiedenis, film en de muziek. In haar muurschilderingen deconstrueert zij specifieke referenties aan artistieke, politieke of sociale groepen en voegt ze grafisch samen. Door dit proces van détournement plaatst de kunstenaar vraagtekens bij zowel de informatieve rol van het kunstwerk, als bij de mogelijkheid verhalen te vertellen. Bullochs tekenmachines zijn interactieve kunstwerken, in gang gezet of gewijzigd door bezoekers. Op deze manier onderzoeken de machines de dialectiek tussen technologie en arbeid en maken zij ons bewust van onze plek en die van anderen, in de tentoonstellingsruimte. Met haar Pixel-werken ‘programmeert’ Bulloch onze beleving van kunst door allerlei verwijzingen te coderen in de technische programmering van haar modulaire licht- en geluidsinstallaties. Hoewel het ingewikkelde functioneren van de installaties onzichtbaar is, wordt een vooraf gedefinieerde beleving van het werk aan de toeschouwer opgedrongen, om zo de subjectieve inbreng van de toeschouwer te betwisten.
Een rode draad in Bullochs werk is de manipulatie van codes en een gevoel van controle. Of het nu gaat om muzikale of tekstuele codes, de kunstenaar bespeelt en orkestreert onze perceptie en beleving van kunst. Volgens haar kan deze beleving in het onderbewuste van de kijker worden geprogrammeerd en brengt haar werk zo ongrijpbare processen ten tonele.
Curatoren: Amira Gad & Nicolaus Schafhausen.
Download de zaaltekst.