Goshka Macuga (Warschau, Polen) is als kunstenaar gevestigd in Londen. Ze studeerde aan Central Saint Martins School of Art en Goldsmiths College in Londen. Haar praktijk vertrekt vaak vanuit diepgaand historisch en archiefonderzoek naar de ontwikkeling van relaties tussen kunstenaars, instituten, politiek en gemeenschappen. Haar werk onderzoekt hoe kunst kan fungeren als spreekbuis voor urgente issues en aanjager van publiek debat en sociale verandering. In haar afbeeldingen en installaties legt zij verbindingen bloot tussen verschillende actoren (mensen, dingen, en plekken) die, in veel gevallen, de manier problematiseren waarop organisaties hun publiek betrekken bij wat ze doen en hoe zij vormkrijgen door socio-economische en culturele ontwikkelingen in de maatschappij. Macuga werkt in diverse media, waaronder sculptuur, installatie, architectuur en design, waarbij inhoud en format vaak worden bepaald door de specifieke context van het instituut waar haar werk wordt getoond.
Onder recente solotentoonstellingen zijn: Now this, is this the end… the end of the beginning or the beginning of the end?, Schinkel Pavillon, Berlijn (2016); Goshka Macuga: Time as Fabric, New Museum, New York (2016); To the Son of Man Who Ate the Scroll, Fondazione Prada, Milan (2016). Recente groepstentoonstellingen zijn: States of Mind: Tracing the edges of consciousness, Wellcome Collection, Londen (2016); The Artist's Museum, ICA Boston (2016); Accrochage, samengesteld door Caroline Bourgeois, Punta della Dogana, Venice (2016). Onder haar kunstenaarspublicaties: Goshka Macuga: Before the Beginning and After the End, Fondazione Prada, Milaan (2016); Goshka Macuga: Exhibit, A, Museum of Contemporary Art Chicago (2012) en The Nature of the Beast, Whitechapel Gallery, Londen (2010). In 2008 was ze onder de vier genomineerden voor de Britse Turner Prize.