Rana Hamadeh is een in Nederland gevestigd beeldend en performance kunstenaar uit Libanon. Geïnteresseerd in een curatoriële aanpak binnen haar artistieke praktijk, werkt zij aan langlopende onderzoeksprojecten die de infrastructuur van justitie, militarisme en de geschiedenis van reiniging en theater bestuderen. Haar werk behandelt theorie als fictie, en komt voort uit een uitgebreid onderzoek naar specifieke concepten en termen. In 2011 zette ze haar lopende project Alien Encounters op, wat inmiddels als incubator actief is voor een groeiende reeks voorstellen die gericht zijn op het compliceren van de notie van ‘vreemdheid’. Door de hoofdstukken van het project heen (die zich manifesteren door middel van performances, choreografische/cartografische werken, geluid en op tekst gebaseerde installaties als scenografie, het schrijven van projecten en conversaties), verandert de ‘vreemdeling’ in discursief gereedschap dat het mogelijk maakt om alternatieve archieven op te zetten waamee door bedrijven en overheden gesponsorde vormen van geweld en het faciliterende juridische systeem kunnen worden gelokaliseerd.
Eerdere solo tentoonstellingen in The Institute of Modern Art (Brisbane, 2016); The Showroom (London, 2016); Nottingham Contemporary (2015); Western Front (Vancouver, 2015); Gallery TPW (Tonoto, 2015) and Kiosk (Ghent, 2014). Groeps tentoonstellingen o.a. in de Moskou Biënnale (2015), The New Museum (New York., 2014); e-flux (New York., 2014), The 8th Liverpool Biennial (2014), Wattis Institute (2014), 12e Biennale de Lyon (2013); The Lisson Gallery (2013), Witte de With (2013); Beirut/Cairo (2013) en het Van Abbemuseum (2008/2011).