The Ten Murders of Josephine is een operaproject van kunstenaar Rana Hamadeh, dat zich in verschillende opeenvolgende uitingsvormen manifesteert. Voorafgegaan door een studiegroep zal de tentoonstelling bij Witte de With worden gevolgd door een theaterproductie die in première zal gaan bij Theater Rotterdam, Schouwburg (14 - 15 december 2017), een publicatie en een film.
De tentoonstelling, opgevat als de ‘fabriek’ en de ‘lopende band’ waar de opera wordt samengesteld, kan worden beschouwd als een levend, voortdurend veranderend geluidskampement bij Witte de With waarin de begrenzing van performance, spektakel en beleving voortdurend op de proef wordt gesteld. Via een systeem van onderling verbonden en interactieve geluidszones krijgen diverse personages en gebeurtenissen gestalte in een theaterproces dat zich voltrekt in samenspel met een herhaald afgespeelde, veertig minuten durende muzikale begeleiding. De ruimtelijke uitvoering van de oorspronkelijke partituur van de Opera in de tentoonstelling wordt voortdurend onderbroken door live verwerkte interventies van bezoekers; de live interpretaties en vertaalslagen van machines; het dagelijkse verplaatsten van objecten door het tot acteur uitgeroepen team van Witte de With; de openbare repetities van performers en tenslotte door de voortdurende productie van attributen en decorstukken voor de aanstaande theaterproductie. Als gevolg van deze processen maakt Witte de With zelf deel uit van de stoffelijkheid van de Opera.
Getuige-zijn en getuigenissen zijn belangrijke vertrekpunten voor Hamadeh. Zij baseert zich daarbij sterk op het geschreven werk van historicus Saidiya Hartman en de dichters NourbeSe Philip en Fred Moten.
Het project is qua vorm en omvang van theatrale, opera-achtige proporties. Het wordt daardoor het meest grootschalige project van de in Rotterdam gevestigde kunstenaar Hamadeh tot nu toe. Het verbindt verschillende lijnen uit haar doorlopende theoretische onderzoek met elkaar en belichaamt zo een belangrijk moment in haar veelzijdige praktijk. Zijdelings geïnspireerd op Kafka’s muizenzangeres Josephine, draagt het project wezenlijk nieuwe manieren van interpretatie en toeschouwerschap aan en stelt de performatieve dynamiek en praktijk van het maken van tentoonstellingen op de proef.
Team: Defne Ayas, Patrick C. Haas, Rosa de Graaf
het Arab Fund For Arts and Culture – AFAC, Fonds 21, Gemeente Rotterdam, Mondriaan Fonds, Prins Bernhard Cultuurfonds