U bent van harte welkom op de middag van zondag 27 januari voor de openingsreceptie van de wintertentoonstellingen bij Witte de With Centrum voor Hedendaagse Kunst in Rotterdam, met:
Een tentoonstelling met een audioscript door Sarah Demeuse en Wendy Tronrud en een soundtrack door Mario García Torres in samenwerking met Sol Oosel
Vroegtijdige schoolverlaters worden vaak bestempeld als “dropouts”. Sinds de jaren zestig wordt afhaken of uitvallen ook geassocieerd met de tegencultuur en met diepgewortelde sociale uitsluiting. Deze tentoonstelling verkent het fenomeen “dropping out en focust zich op de relaties tussen onderwijsinstellingen, maatschappelijke overtuigingen en de wereld van kunst en esthetica. Het zijn ook voornamelijk vrouwen die de overlappingen van deze domeinen opzoeken en van daaruit werken. De scenografie en de soundtrack van de tentoonstelling zijn geïnspireerd op de kleuren en geluiden van de woestijn, en roepen referenties aan andere verlaten plaatsen op. In samenhang met de tentoonstelling gaan drie genodigde makers op geheel eigen manier een dialoog aan met de tentoonstelling: choreograaf Grace Ellen Barkey, kunstenaar Andrea Éva Györi en danser Johanna Tengan.
Firelei Báez, nieuw werk
Deze tentoonstelling presenteert kunstwerken, waaronder een aantal werken op canvas en een grootschalige overweldigende installatie. Deze werken zijn het resultaat van Báez’ langlopende onderzoek naar de Haïtiaanse revolutie (1791-1804). De opstand werd geleid door mulatten en zwarte slaven en geldt wereldwijd als een vroeg voorbeeld van abolitionistische bewegingen. De kunstenaar is geïnteresseerd in deze onderbelichte verhalen uit de geschiedenis. Deze worden door haar diepgravend onderzocht en aangevuld met elementen uit de beeldtaal en het gedachtegoed van mythologie en antropologie, sciencefiction en theorieën over female subjectivity, de visie van vrouwen op de geschiedenis en de actualiteit. Voor Báez is Haïti een voorloper en een voorbeeld als het gaat over Black power en syncretisme, het naar elkaar toegroeien van wereldreligies. Door haar persoonlijke ervaring als immigrant - Báez woont in de VS, maar werd geboren in de Dominicaanse Republiek - is ook diaspora een onderwerp dat haar speciale interesse heeft.
Lawrence Abu Hamdan, een solotentoonstelling
Het centrale werk in deze tentoonstelling is Earwitness Theatre, dat tot stand kwam in opdracht van Witte de With Center for Contemporary Art, in samenwerking met Chisenhale Gallery, Londen, Contemporary Art Museum St. Louis en het Institute of Modern Art, Brisbane. Het werk is het resultaat van Abu Hamdans oorgetuige-interviews in de Saydnaya gevangenis van het Syrische regime. Zijn werk over Saydnaya begon hij in 2016 op uitnodiging van Amnesty International en het Londense Forensic Architecture. In essentie gaat het werk over luisteren en het opvangen en bewaren van geluid, wat zou kunnen bijdragen aan het in kaart brengen van gevangenissen, het aantal gevangenen en de illegale activiteiten die er plaatsvinden - iets wat ook daadwerkelijk gebeurde. Op een esthetisch niveau, is ‘oorgetuigen’ hoe Abu Hamdan duidelijke getuigenissen kan waarnemen die vaak als irrelevant worden beschouwd door de mediakanalen en onaanvaardbaar zijn binnen de rechtbank, zoals de ervaring van duisternis, stilte en honger.
Over Contemporary Arab Representations
Deze presentatie in de twee vitrines in Zonder titel, de tentoonstellingsruimte op de begane grond, is de derde in een reeks die is gebaseerd op het rijke tentoonstellingsarchief van Witte de With. Contemporary Arab Representations was een langlopend project in 2002 en 2003, ontwikkeld door Catherine David, op dat moment directeur van Witte de With. Contemporary Arab Representations omvatte verschillende "representaties door auteurs" en was georganiseerd in drie hoofdstukken: Beiroet, Cairo en Irak. Het project liep op verschillende punten vooruit. Het leverde en besprak lokaal-specifieke culturele perspectieven, over ten onrechte-verenigende overzichten van een regio. David's gebruik van "Arabisch" boven "het Midden-Oosten" is hiervan een goed voorbeeld. Indertijd beoordeelde de pers dit lange-termijnproject op grote schaal, waarbij men opmerkte dat de auteurs – hoe David verwees naar visuele kunstenaars en culturele makers in het algemeen - grotendeels onbekend waren voor het algemene publiek binnen en buiten hun context.
Deze tentoonstellingen worden georganiseerd door Witte de Withs directeur, Sofia Hernández Chong Cuy, en haar team: Samuel Saelemakers, curator; Rosa de Graaf, associate curator; Jessy Koeiman, programmamaker collectief leren; Wendy van Slagmaat-Bos, productiemedewerker. Een reeks publieke programma's wordt georganiseerd in samenhang met de tentoonstellingen. Bezoek onze kalender voor meer informatie.
Een reeks publieke programma's wordt georganiseerd in samenhang met de tentoonstellingen. Bezoek onze kalender voor meer informatie, of volg ons op Instagram, Facebook, en Twitter.
Persafbeeldingen voor alle tentoonstellingen en biografieën van alle deelnemende kunstenaars kunnen via deze link worden gedownload. Voor persaanvragen en meer informatie kunt u contact opnemen met Jeroen Lavèn via [email protected] of bel +31 10 411 01 44.