De tweede in de serie Causeries richt zich op het gebruik van satire in de visuele cultuur van de 18e eeuw tot heden. Met de Britse en Franse traditie als uitgangspunt, staat het werk van satiristen als William Hogarth en Honoré Daumier centraal in enkele informele gesprekken. Ook hedendaagse vormen van satire, zoals de televisieserie South Park, komen uitgebreid aan bod. Zodoende wordt een breed scala van satirische uitingen behandeld en wordt de kritische spot benadrukt die ten grondslag ligt aan Alexandre Singhs The Humans.
Deelnemers zijn onder andere:
17 uur: Martin Myrone -over William Hogarth
Martin Myrone is Hoofd Curator Britse Kunst van voor 1800 bij Tate Britain, Londen. Hij heeft veel gepubliceerd op het gebied van 18e en 19e eeuwse Britse kunst, waarvan onder andere Bodybuilding: Reforming Masculinities in British 1750-1810 (Yale University Press, 2005) en verschillende monografieën over Stubbs, Fuseli en Blake. Hij was de curator van Rude Britannia: British Comic Art (Tate Britain, 2010) en John Martin: apocalypse (Tate Britain, 2011).
18.30 uur: Pascal Dupuy – over Honoré Daumier
Pascal Dupuy is professor in vroegmoderne geschiedenis aan de Universiteit van Rouen. Hij was Andrew Mellon Fellow aan het Paul Mellon Center van Yale University in 1995-96. Zijn onderzoeksgebied behelst beelden en cartoons vanaf de 18e eeuw. Dupuy is de auteur van verschillende boeken en schrijft momenteel een nieuwe publicatie over de Franse Revolutie. Hij schrijft ook voor verschillende vaktijdschriften op het snijvlak van film, beeld en geschiedenis.
19.30 uur: Brian Dunphy – over South Park
Brian Dunphy is afgestudeerd aan de New York University Tisch School of Arts (Toneelschrijven), de Universiteit van Amsterdam (Amerikanistiek) en The New School for Social Research (Politicologie). Hij doceerde acht jaar aan de City University of New York en vijf jaar aan het Brooklyn College (CUNY) in het departement Radio en Televisie. Met vakken als Satire & Mass Media en Politics & Mass Media testte Dunphy de grenzen van het academische denken. Daarnaast ontwikkelde en doceerde hij het controversiële vak ‘South Park and Political Correctness’.
Causeries
16 augustus 2012 – Theatrical Costumes;
13 september 2012 – Aristophanes;
11 oktober 2012 – The Mountain in Art and Literature;
15 november 2012- Literary Satire: on Pope, Lucian, and Wodehouse;
19 januari 2013 – The Voice and The Chorus;
16 februari 2013 – Woody Allen;
16 maart 2013 – Scatology;
13 april 2013 – The Sculptor.
Recent
The Creation: On Cosmogony and Cosmology
Zaterdag 2 juni 2012
Deelnemers: Jessica Frazier (Onderzoeker, Oxford Centre for Hindu Studies), Andrew Jaffe (Professor Astrofysica, Imperial College London), Bernadette Leclercq-Neveu (Professor Klassieke Talen en Culturen, École Normale Supérieure Paris), Bénédicte Lemmelijn (Professor Theologie, Katholieke Universiteit Leuven), Alexander Verpoorte (Professor Archeologie, Universiteit van Leiden) en Francis Wolff (Professor filosofie, École Normale Supérieure Paris).
Over de Causeries
Witte de With Center for Contemporary Art presenteert de Causeries als onderdeel van de totstandkoming van Alexandre Singhs ambitieuze toneelstuk The Humans in 2013. De titel van de serie Causeries is afgeleid van het Franse werkwoord causer – praten of kletsen – en geeft aan dat de reeks bestaat uit een aantal intieme discussies. Hierin weidt Singh uit over de centrale thema’s van The Humans, variërend van kosmologie en kosmogonie tot picturale satire, dans, drama en religie. In tegenstelling tot traditionele lezingen en symposia zijn de Causeries bedoeld als informele gesprekken tussen de kunstenaar en een expert op een bepaald gebied. Op deze manier wordt niet alleen Singhs artistieke proces intellectueel verrijkt, maar ook de onderliggende thematiek van The Humans gedeeld met het publiek. De maandelijkse Causeries zijn geiniteerd door Alexandre Singh en Defne Ayas, en worden georganiseerd in overleg met criticus en schrijver Donatien Grau.
Over The Humans
The Humans is de realisatie van een ambitieus toneelstuk dat over een periode van acht maanden zal ontwikkelen en veranderen. Met ‘schepping’ als centraal thema en de antieke Griekse komedies van Aristophanes als inspiratiebron speelt The Humans zich af in een tijd voor het ontstaan van de Aarde, in een protowereld bevolkt door geesten, goden, ambachtslieden en mannen van klei en gips. De theatrale verwijzingen mogen dan naar de klassieke oudheid zijn, de satire is absoluut van deze tijd: religie, moraliteit en menselijke hybris worden op bijtende toon bespot. In de aanloop naar de opvoering van zijn toneelstuk in de lente van 2013, verandert Singh de tweede verdieping van Witte de With in een ruimte die deels atelier, deels schrijfkamer en deels presentatieruimte is. Bezoekers kunnen hier de ontwikkeling van dit ambitieuze stuk van nabij volgen en krijgen op unieke wijze inzicht in het artistieke scheppingsproces.