Kostuums hebben altijd een belangrijke plaats ingenomen in de geschiedenis van het theater. Om die reden is een onderzoek op dit gebied onmisbaar voor de realisatie van Alexandre Singhs theaterstuk The Humans. Tijdens deze derde Causerie komen experts van verschillende disciplines bijeen om kennis over de herkomst en de ontwikkeling van theaterkostuums van uiteenlopende tradities en periodes te delen met het publiek – van Shakespeare en Commedia dell’Arte tot aan de Japanse traditie van het Kabuki theater.

Deelnemers zijn onder andere:
Amy Kenny, Onderzoekscoördinator Globe Theatre, Londen
Valeria de Lucca, Professor Muziekwetenschappen, Universiteit van Southampton
Alan Cummings, Professor Japanologie, School of Oriental and African Studies, University of London

Binnenkort

16 August 2012 – Theatrical Costumes;
13 September 2012 – Aristophanes;
11 October 2012 – The Mountain in Art and Literature;
15 November 2012 – Literary Satire: on Pope, Lucian, and Wodehouse;
19 January 2013 – The Voice and The Chorus;
16 February 2013 – Woody Allen;
16 March 2013 – Scatology;
13 April 2013 – The Sculptor.

Recent

The Creation: On Cosmogony and Cosmology
Zaterdag 2 juni 2012
Deelnemers: Jessica Frazier (Onderzoeker, Oxford Centre for Hindu Studies), Andrew Jaffe (Professor Astrofysica, Imperial College London), Bernadette Leclercq-Neveu (Professor Klassieke Talen en Culturen, École Normale Supérieure Paris), Bénédicte Lemmelijn (Professor Theologie, Katholieke Universiteit Leuven), Alexander Verpoorte (Professor Archeologie, Universiteit van Leiden) en Francis Wolff (Professor filosofie, École Normale Supérieure Paris).

Pictorial Satire. On Hogarth, Daumier and South Park
Donderdag 12 juli 2012
Deelnemers: Brian Dunphy (Professor Radio & Televisie, Brooklyn College, NY), Pascal Dupuy (Professor vroegmoderne geschiedenis, Universiteit van Rouen) en Martin Myrone (Hoofd Curator Britse Kunst van voor 1800 bij Tate Britain, Londen).

Over de Causeries
Witte de With Center for Contemporary Art presenteert de Causeries als onderdeel van de totstandkoming van Alexandre Singhs ambitieuze toneelstuk The Humans in 2013. De titel van de serie Causeries is afgeleid van het Franse werkwoord causer – praten of kletsen – en geeft aan dat de reeks bestaat uit een aantal intieme discussies. Hierin weidt Singh uit over de centrale thema’s van The Humans, variërend van kosmologie en kosmogonie tot picturale satire, dans, drama en religie. In tegenstelling tot traditionele lezingen en symposia zijn de Causeries bedoeld als informele gesprekken tussen de kunstenaar en een expert op een bepaald gebied. Op deze manier wordt niet alleen Singhs artistieke proces intellectueel verrijkt, maar ook de onderliggende thematiek van The Humans gedeeld met het publiek. De maandelijkse Causeries zijn geiniteerd door Alexandre Singh en Defne Ayas, en worden georganiseerd in overleg met criticus en schrijver Donatien Grau.

Over The Humans

The Humans is de realisatie van een ambitieus toneelstuk dat over een periode van acht maanden ontwikkelt en verandert. Met ‘schepping’ als centraal thema en de antieke Griekse komedies van Aristophanes als inspiratiebron speelt The Humans zich af in een tijd voor het ontstaan van de Aarde, in een protowereld bevolkt door geesten, goden, ambachtslieden en mannen van klei en gips. De theatrale verwijzingen mogen dan naar de klassieke oudheid zijn, de satire is absoluut van deze tijd: religie, moraliteit en menselijke hybris worden op bijtende toon bespot. In de aanloop naar de opvoering van zijn toneelstuk in de lente van 2013, verandert Singh de tweede verdieping van Witte de With in een ruimte die deels atelier, deels schrijfkamer en deels presentatieruimte is. Bezoekers kunnen hier de ontwikkeling van dit ambitieuze stuk van nabij volgen en krijgen op unieke wijze inzicht in het artistieke scheppingsproces.

—Ondersteund door

Institut Francais