Geïnspireerd door curator/kunsthandelaar/kunsthistoricus/vertaler/schrijver Hans van Dijk, de centrale figuur in onze huidige tentoonstelling Dai Hanzhi: 5000 Artists, onderzoekt dit symposium wat er gebeurt wanneer opdelingen van het culturele veld – zoals publiek/privé, commercieel/non-profit, academisch/nonwetenschappelijk etc. – in elkaar overlopen. Hoewel de recente financiële crisis voorbij lijkt, is tijdens deze periode een nieuwe generatie culturele producenten opgestaan, gevormd door precies deze crisis.
Zes jaar later is het nu tijd maat te nemen van deze initiatieven, in het bijzonder deze die door kunstenaars of schrijvers geleid worden. Witte de With nodigt hiertoe critici, denkers en kunstenaars uit die momenteel betrokken zijn in deze nieuwe platformen die kunst, mode, publicatie- en tentoonstellingspraktijken omvatten. Met hen samen onderzoekt Slash hoe nieuwe –en soms heterodoxe – stijlen van discours, ondersteuning en management de verspreiding van ideeën beïnvloeden. Het programma omvat een serie case study presentaties, die elk de opzet, betekenis en context van de gerelateerde historische praktijken uit diverse periodes en plekken bespreken.
Het symposium wordt deels ondersteund door het Mondriaan Fonds en AMMODO in het kader van de tentoonstelling Dai Hanzhi: 5000 Artists.
Mondriaan Fonds, AMMODO