In de tentoonstelling Voorwerk 2 werd in Nederland het werk geïntroduceerd van Maria Anna Dewes (Bonn 1955), Brandt Junceau (Poughkeepsie, New York, 1959), Guido Schmid (Zug, 1959) en Rob Kaptein (Almelo, 1961).
Als uitgangspunt voor zijn selectie koos Chris Dercon (Gosse Oosterhof selecteerde de kunstenaars voor Voorwerk 1 (oktober-november 1990)) het werk ‘The Destroyed Room’ van Jeff Wall uit 1978. De onderliggende lijnen van deze selectie waren enerzijds de huidige belangstelling bij jonge kunstenaars (Kaptein, Schmid) voor ‘kwaadaardige’ vormen, zoals in de assemblages van Stockholder tot uiting kwam en anderzijds de terugkeer in bet werk van hedendaagse kunstenaars (Junceau, Dewes) van de ‘goedaardige’ vorm van de ‘menselijke figuur’.
Opnieuw werd met de kunstenaars een multiple uitgevoerd naar analogie van de editie ‘Voorwerk 1′. Met deze edities wordt een ‘Boite a Valise’, een ‘Musée Imaginaire’ van ideeën en beelden van jonge, beginnende kunstenaars samengebracht.
Wij willen in dit verband tevens het belang onderstrepen van de introductie en vergelijking in een internationale context van jonge beginnende Nederlandse kunstenaars (Aernout Mik, 1990 en Rob Kaptein, 1991).
Van Maria Anna Dewes werd de installatie ‘Augen’, 1990, behouden op de eerste etage van Witte de With.