Wineke Gartz creëerde twee collages waarin ze documenten uit het archief van Witte de With combineert met afbeeldingen van haar eigen werk en ander gevonden materiaal. Zo transformeert ze het archief, een georganiseerd systeem, tot een stroom van beelden. Aura’s en overlopen, transparanties en overlappingen resulteren in dromerige of bevreemdende beelden. Door collages gemaakt in haar atelier te digitaliseren reageert Gartz op de specifieke aard van het digitale en de impact hiervan op afbeeldingen. Haar werk, net als het archief van Witte de With, evolueert samen met de toenemende tegenstelling en dynamiek tussen het fysieke en het digitale.
De straatkant van het werk bestaat uit een assemblage van beelden die even druk en divers is als de straat zelf. Op deze zijde gebruikt Gartz voornamelijk foto’s die ze nam tijdens de opbouw van eerdere video-installaties. Deze beelden functioneren als ontsnappingsroutes uit het koortsachtige creatieproces. De centraal geplaatste video-still komt uit de opname van de performance Red Light, Poses (2009) waarin het lichaam van de kunstenaar vervormd wordt tot een surreëel, dierlijk object dat baadt in rood en goud licht. De speelautomaten bovenin het werk tonen de fascinatie van de kunstenaar met Amerika, consumptiecultuur en materialistisch geluk. Gartz deelt deze fascinatie met kunstenaar Dan Graham, met wie ze vaak in gesprek treedt over haar werk. Graham is ook aanwezig in dit werk via stills uit diens video Rock My Religion (1982–1984) en uit de registratie van zijn performance Body Press (1972).
Voor de andere zijde van de lichtbak koos Gartz voor een zachtere benadering. Brieven en tekeningen van kunstenaar Paul Thek (1933-1988) uit Witte de With’s archief worden getoond in combinatie met Gartz’ eigen tekeningen en woordenlijstjes. Zij voelt een sterke affiniteit met het werk van Thek, dat zij beschouwt als een bezwering van mentale en fysieke beproevingen in een tijd van technologische vooruitgang. Deze documenten vloeien over in een collage van beelden die voornamelijk voortkomen uit Gartz’ serie American Pain (2009–heden), waarvan enkele onderdelen te zien zijn op de monitors in de zaal.
In Light Of 25 Years
Deze presentatie is een onderdeel van In Light Of 25 Years, dat het 25 jarig jubileum van Witte de With viert. Voor deze serie presentaties krijgen tien kunstenaars en curatoren toegang tot Witte de Withs archief en maken elk een beeld dat elementen uit de recente kunstgeschiedenis analyseert.