Kader Attia (Berlijn): The Culture of Fear and the Construction of Evil, met Lotte Arndt (schrijver en journalist, Parijs) en Ana Teixeira Pinto (schrijver, Lissabon).
Hoe werd de eens zo geïdealiseerde figuur van ‘ de wilde’ (ingegeven door auteurs als Jean-Jacques Rousseau, die stelde dat “de natuur van de mens goed is, maar de maatschappij hem corrumpeert”) getransformeerd tot een boosaardige pendant van de westerse, koloniale blik, door de agenda van de media in het begin van de 20ste eeuw?
De Renaissance en de verovering van het Amerikaanse continent markeerden het begin van het moderne kolonialisme. Ontmoetingen tussen Europeanen en indianen leidden tot verhitte theologische discussies, zoals de beruchte Valladolid-controverse (Spanje, 1550-1551), waar betwist werd of inheemse volkeren wel een ziel hadden. Hun gebruik van mensenoffers werd gezien als een daad van het kwaad, en was daarmee reden om de inheemse bevolking de status van vrij mens te ontnemen.
De bloeiende krantenindustrie van de 19e eeuw was het voornaamste podium voor het bevragen van de relatie tussen westerse en niet-westerse culturen . De visuele representatie van deze laatste werd hierin gedomineerd door beelden van ‘de wilde’, een boosaardig en woest uitziend alter ego van de moderne, westerse mens. Voorgesteld als beest of monster, werd ‘de wilde’ het aandachtspunt van pro-koloniale propaganda en van de missie om inheemse volkeren beschaving bij te brengen. Deze representaties werden een bron van populistische, visuele propaganda en werden verspreid door de westerse pers, waarmee ze bijdroegen aan de vorming van een nationalistische, Eurocentrische wereldbeelden. Deze misleidende voorstelling van superioriteit wordt nu eindelijk opnieuw geëvalueerd in de westerse wereld. Hiermee ontstaat een genealogie van representaties die een belangrijke stap kan zijn om de Westerse blik ten aanzien van extra-occulte culturen buiten de Occident verder te bevragen.
The Culture of Fear: A Construction of Evil maakt gedurdende de zomer deel uit van The World Turned Inside Out. Het is de eerste installatie van Attia’s voortdurende project dat in januari 2014, in de uiteindelijke presentatie, uitmondt in een groepstentoonstelling in Witte de With.