Shezad Dawood (Londen) over Parallel Universes and a Possible Film, met gasten Hicham Khalidi (curator, Brussel) en Kaelen Wilson-Goldie (schrijver en criticus, Beiroet).
Hoe kan geweld fungeren als een daad van verzet?
De ontwikkeling van het project van Shezad Dawood, Towards a Possible Film, is het resultaat van een onderzoek rond een aantal fictionele, theoretische en antropologische teksten, waaronder Robert Anton Wilsons Schrödinger’s Cat Trilogy (1979), een sciencefiction roman over kwantum mechanica en parallelle universa. Dawoods film focust zich op een scene uit Wilsons roman, waarin astronauten en een inheemse stam met elkaar in conflict raken- een confrontatie die zelf weer refereert aan een andere roman, Pierre Clastres´ Archaeology of Violence (1979), waarin de oorlog tussen ZuidAmerikaanse Indianen geïnterpreteerd wordt als een strategisch verzet tegen staatsformatie.
Geïnspireerd door een aantal reizen naar Marokko, waar zogenaamde werksessies werden opgezet in Darr Al Ma´Mun, Marrakech en Sidi Ifni, volgt of documenteert Shezad Dawood’s Towards the Possible Film een serie fictieve reizen, die ons gevoel van tijd en ruimte omkeren. Spelend met sciencefiction en antropologie, raakt deze film in wording concepten van inheemsheid, niet-lineaire tijd en de politiek van taal aan, waarbij ontmoetingen met het mystieke worden opgeroepen.