In Foreword richt het in Berlijn gevestigde duo Calla Henkel en Max Pitegoff zich op de gedeelde opvattingen, taalgebruik en fictie van creatieve start-upbedrijven. In de loop van de expositie wordt in drie delen een fragment van een roman in wording van Emily Segal (New York, medeoprichter van trendvoorspeller en kunstcollectief K-HOLE en voormalig creatief directeur bij Genius) gepubliceerd en geïnstalleerd. Deze fragmenten worden onderdeel van een samenspel van gekleurde banken en tafels uit werkruimtes die Henkel en Pitegoff de afgelopen vijf jaar in Berlijn hebben geleid. Op deze tafels is Henkel en Pitegoffs korte verhaal Photography and Eating te zien, waarin de relatie tussen de creatieve klasse en aspecten als risico’s nemen, winst maken, verbeelding en nutteloosheid wordt onderzocht. Daarbij putten Henkel en Pitegoff uit diverse interviews met Berlijnse startende ondernemers. De felgekleurde installatie doet denken aan de esthetiek van de kantoren die zij bezochten en aan relational art uit het begin van deze eeuw.
Het resultaat is een niet functionerende werkruimte op de begane grond van Witte de With. Zo verweven Henkel en Pitegoff in Foreword met twee parallelle semi-fictieverhalen, waarheid en verzinsel (met een knipoog naar de digitale journalistiek van het internettijdperk) en stellen op tegendraadse wijze tekst als kunstwerk voor.
Curatoren: Defne Ayas, Natasha Hoare
Para | Fictions
Foreword is onderdeel van Para | Fictions, een serie die ontsproot uit de bijzondere overeenkomsten tussen literatuur en beeldende kunst in de hedendaagse cultuur. Als zowel kunst als literatuur vormen van denken zijn, wat ontstaat of gaat verloren in kruisbestuivingen, vertalingen en interactie tussen de twee?
Dergelijke vragen staan centraal in een reeks van voortdurend onderzoek op de begane grond via het werk van tien kunstenaars; Daniel Dewar & Grégory Gicque, Calla Henkel & Max Pitegoff, Mark Geffriaud, Laure Prouvost, Oscar Santillan, Dineo Seshee Bopape, Lucy Skaer and Rayyane Tabet. Elk project gaat uit van een andere artistieke methodologie, die volgt uit een combinatie van de visuele interesses en literaire achtergrond van elke kunstenaar, om te onderzoeken hoe levensvatbaar het is ‘referentie’ als ‘vorm’, en ‘vertaling’ als ‘co-auteurschap’ te zien.